Recension av boken om Nesh

Jag har ett gäng suddiga år bakom mig, förstod aldrig Nebojsa Novakovics storhet som fotbollsspelare fullt ut. Men nu har jag koll, i och med den utmärkta biografin ‘Nesh’.

Ja, ni har ju hört historien förr… Jag började följa AIK redan 1991. Det är länge sedan… Jag var på Malmö Stadion vid SM-guldet 1992, jag minns att jag satt i fyllecell (hallå, det är inget brott) när AIK slog Henke Larssons Helsingborg med 2-1 sommaren 1993. Som kuriosa var jag rätt säker på att AIK hade gjort två mål, tack vare jublet. Detta då polisstationen låg i de gamla lokalerna mittemot den Östra läktaren, där Immigrationsverket senare huserade och vad som nu är en lågprisbutik. Där satt satt jag på en madrass efter att ha gjort en ”häxa” ur farsans barskåp.

Ett gäng år senare åkte jag lustigt nog dit för olaga hot sedan Jesper Jansson gått till Djurgården, en för mig olustig och oförstående flytt. Enda anledningen till att jag tar upp det var för att jag skrev något stil med ”Försvinn från denna planet, och ta serbapan med dig”. Och ”serbapan” var förstås Nebojsa Novakovic. Så något intryck måste han ha gjort på mig där, då han spelade med Dif. Han var väldigt duktig, och en populär spelare. Med ”serbapan” antar jag att han var en av deras större spelare…

Senare ramlade Dif ur allsvenskan (thank God!) och utan större krusiduller lämnade Nebojsa våra värsta antagonister för att istället spela med AIK. Det var inför säsongen 1997 som han kom till AIK. Och efter att ha gjort mycket bra ifrån sig i Vasalund och Dif växte Nebojsa till att bli en utomordentligt bra spelare.

Ni som läst mina träningsrapporter har fått läsa om och om igen att jag inte har några fotbollsögon. Jag är dålig på att memorera saker från både träningar och matcher, det blir ofta mer någon helhet sett över flera matcher, kanske en hel säsong. Vem som var bra och så. Och således, de här åren som Nebojsa spelade i AIK, 1997 till och med 2001, är ganska så luddiga för mig.

Om jag minns rätt var jag avstängd 1997, eller om det var året innan. Hur som… Efter det lugnade jag ner mig, det blev inte så mycket kröka på matcherna (jag var nog lite känd som en full strulputte både på Norra stå och på bortamatcher). Jag kan ärligt säga att jag, tyvärr, inte har så många bestående minnen av Nebojsa – och det stör mig. Visst, målet mot Barcelona glömmer man aldrig. Men i övrigt? Ganska så blankt.

Nu skulle jag ju dock inte skriva mina memoarer, det får jag göra i ett senare skede. Istället ska jag recensera ”NESH – Nebojsa Novakovic, den officiella biografin av Tommy Arvidsson”. Jag kom ganska tidigt över ett ex, signerat av både Nebojsa själv och av Arvidsson, men behövde min semester på Kreta för att klara av den drygt 570 sidor (!) tjocka och 1,2 kilo tunga boken.

Boken belyser allt som har med Nebojsa att göra. Hur hans uppväxt var, hur han alltid ville spela boll, hur han lämnade det forna Jugoslavien som var kaotiskt och hur han gick igenom Vasalund, Djurgården och AIK som spelare till att slutligen bli tränare i AIK. Han har verkligen gjort en fantastisk resa.

Det som slår mig angående Nebojsa, tack vare boken, är hur stor han hade kunnat bli om han haft större ambitioner. Visst blev han stor, med svenska mått mätt. Men efter alla olika människors beskrivning av honom och hans fotbollsegenskaper är jag övertygad om att han hade kunnat bli stjärna i en större klubb i Italien eller Spanien.

Det är en fantastisk bok, där Tommy Arvidsson bland annat rest ner till det forna Jugoslavien och träffat Nebojsas pappa, men också gamla vänner, lagkamrater och tränare. Han har även pratat med profiler som Dulee Johnsson, Krister Nordin, Rikard Norling, Andreas Alm, Bo ”Super-Bo” Andersson, Ola Andersson, Johan Mjällby, Stuart Baxter… Listan kan göras oerhört lång. Alla berättar de om Nebojsa, som person och spelare, och sköna anekdoter från förr. Man får många nyanser av vår assisterande tränare och av hans fantastiska karriär.

Hela boken målar upp en härlig bild av både spelaren och människan Nebojsa. Efter att ha läst den känns det som om man känner Nebojsa och att man vill veta ännu mer om honom och hans familj. Ingen har någonting negativt att säga (skulle vara avsaknaden av ambitioner som spelare) utan alla beskriver honom som en fantastiskt kul och driven kille. Och hur det lossnade allt mer efter de första lite trevande åren i Sverige då det inte var så lätt med språket.

Boken har alltså fått mig ännu mer intresserad av Nebojsa, och det är ett bra betyg. Jag vet att jag kommer att syna honom lite extra på Karlberg framöver. En av hans styrkor under match beskrivs som hur han kan ändra en matchbild. Hur han kommer med instick, vem man borde ha in för att ändra matchbilden och varför. Han verkar ha mycket att säga till om under matcherna, att man tar till vara på hans kunskaper där.

Finns det någonting negativt? Inte direkt. Men av alla de här personerna som Tommy Arvidsson intervjuat kan jag önska att han även pratat med någon insatt supporter. Som var med under tiden han spelade i Dif och senare i AIK. Och för sakens skull: nej, jag syftar inte på mig själv, haha. Hur som helst, en proffsig bok från första till sista sidan med många gamla och privata bilder. Vilket fantastiskt jobb Tommy lagt ner, inte trodde jag att den kunde vara så gedigen!

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla gnagare, även de som kanske inte var med under de här åren på 90-talet. Det är både en kul och intressant bok som ger en inblick i föreningen, hur man tänkte och fortfarande tänker. Jag vet att jag har en del frågor som jag vill ha svar på, som jag säkert kommer att ta upp med Nebojsa framöver.

Kom ihåg att Nebojsa Novakovic, på eget initiativ, skänker en del av inkomsterna från boken till AIK-Tifo. Köp boken – den är ett måste för varje sann gnagare.

– Visst, det är mest till AIK:are men som sagt, det handlar även om tiden i Djurgården och i Vasalund. Man får reda på min bakgrund, var jag står när det handlar om fotboll och hur jag var som spelare, en individuell spelare som fixade många matcher på egen hand. Och hur man kan gå från det till att bli tränare. Alla som gillar fotboll kan köpa boken, sa Nebojsa till mig i en tidigare intervju (se länk nedan).

Mer information om boken hittar ni här. Finns att köpa på flera ställen, men köp den gärna i AIK-shoppen så stöttar ni även AIK.

* * *

Missa inte mina tidigare intervjuer med både Nebojsa Novakovic och författaren Tommy Arvidsson.

* * *

Mitt bästa minne med ”Nesh”? Ja, målet mot Barcelona förstås. Och så garvar jag lite inombords åt alla de gånger han, på sitt specielle sätt, blivit upprörd och skrikit ”Jävla fyfan”. Det tas också upp i boken, hans uttryck… Jag har bara gott att säga om ”Nesh”, det är väl först på senare tid som jag verkligen pratat med honom.

* * *

Allvarliga skador och ett förmodat avhopp gör att Råsunda FC (division 7) söker lite nytt blod inför seriens omstart efter sommaren. Ta chansen! Mejla mig på adressen nedan.

Har för övrigt redan drömt mig bort… Önskar att ”Nesh” kunde komma ner till Skytteholm någon träning och köra lite grejer med våra anfallare. Han är ju ändå där hela tiden, haha.